Stojíš před zrcadlem a zase jednou vidíš realitu… Bez lesku. Křehké. Podivně tenoučké, možná taky zplihlé a bez obsahu. Ne, vskutku nijak povznášející. Pevnopevně ses rozhodla, že tentokrát své vlasy dostaneš do nejlepší kondice. Máš vizi, možná už i ty nejlepší přípravky. Jenže jsi si jistá, že zároveň víš, co jim přesně schází?


Na „vlasy bez života“ v dnešní době strádá velké množství žen. Mnohé z nich v této situaci zcela automaticky usoudí, že problém vězí v „nedostatečné hydrataci“, a začnou s ním bojovat kondicionéry a zábaly. Bohužel, jak si vysvětlíme v článku níže, může tato cesta vést až do slepé uličky. A zvlášť pokud chceme začít s Curly Girl metodou a svoje vlasy proměnit v korunu krásy, je užitečné na jejím začátku provést pečlivou diagnostiku…

Co tvým vlasům schází?

 

Bylo tu, není tu

Nejsnadnější cestou, jak odhalit, co vašim vlasům schází, je uvědomit si, z čeho jsou vlastně složené. Lidský vlas je ve své naprosté většině (z 90 %) tvořen keratinem, tedy silným proteinem, který najdeme také ve zvířecím peří, kopytech, drápech nebo nehtech. Keratin vypadá jako dlouhý řetězec s vláknitými výběžky. Coby základní stavební kámen našich vlasů odpovídá za jejich růst, zdravý tvar a strukturu našich vln. Je-li ve vlasech v dostatečné míře, brání krepatění.

Dále vlasy obsahují melanin, neboli pigment, který je zodpovědný za barvu (my ho v tuto chvíli necháme stranou, neboť nedostatek melaninu vede pouze k šedivění), a stopové množství vitamínů, zinku a dalších kovůZhruba 1013 % vlasu potom tvoří voda. Tato důležitá složka se podepisuje na jejich lesku a pružnosti.

 A to je vše. Náš organismus je důmyslné soustrojí, alchymistická dílna, kde probublávají stovky a stovky lektvarů. Ale do věci vašich zdravých vlasů v zásadě promlouvají jenom tyto tři veličiny. Protein. Voda. A vitamíny a stopové prvky.

 Deficit každého z nich se projevuje trochu jiným způsobem. Každý z nich taky trochu jinak léčíme. A pokud jde o protein a vodu, je dobré si hned do začátku říci, že tito dva stojí na protilehlých stranách. Jeden bez druhého sice nemohou ve vlasech dobře pracovat. Ale většinou je nelichotivý stav vlasů způsobený přílišným vychýlením jedním nebo druhým směrem, nerovnováhou mezi proteiny a vlhkostí. Vaším cílem je praporek na přetahovacím laně dostat doprostřed.

Co tvým vlasům schází?

 

Jak poznám, zda mým vlasům schází protein, nebo hydratace?

Vlasy, kterým schází hydratace, jsou suché vlasy. Na prvním místě postrádají pružnost.

Vlasy, kterým schází protein, jsou poškozené vlasy, ať vinou tepelných zásahů, chemických procedur nebo nevhodně sestaveného jídelníčku. Tyto vlasy přišly o své stavební jednotky, a tak postrádají hmotu.

Rozhodnout, zda vlasy potřebují dodat protein, nebo naopak hydrataci, může být pro nezkušeného trochu oříšek. Pokud vlasy momentálně vypadají hodně nevábně, snadno na ně letmým pohledem napasujete obě diagnózy. Naštěstí existuje pár jednoduchých testů, které vám pomohou to rozlousknout.

 

1. Test s napnutým vlasem

Výzkumy ukazují, že pokud je ve vlasech nerovnováha mezi hydratací a proteinem, vlas nedokáže být elastický. U každé z diagnóz se to projevuje jiným způsobem.

Vezmi po mytí jeden vlhký vlas. Uchop ho na obou koncích – nejsnáze to jde, pokud konce obmotáš okolo prstů, aby neprokluzoval, – a jemně ho natáhni. Ne příliš prudce, to by se přetrhl každopádně a nic bys nepoznala!

  • Pokud vlas skoro nejde natáhnout a brzy praskne, pak se jedná o vlas suchý. Budeš potřebovat hloubkovou hydrataci.
  • Pokud se vlas natahuje stále dál jako guma, ale nepruží nazpátek (až nakonec také praskne), pak je naopak poškozený nebo máš ve vlasech příliš mnoho hydratace. Potřebuješ proteinovou péči.

Pokud se tvůj vlas elasticky protáhne, aby se následně vrátil do své původní délky, pak je vyvážený a zdravý. V takovém případě samozřejmě plesáme. 🙂

Co tvým vlasům schází?

 

2. Hmatový test

Promni jeden vlas mezi prsty. Ideálně suchý a bez nanesených přípravků.

Je-li vlas suchý – je drsný, křehký nebo šustí mezi prsty. Heslo: neživý šustivý chomáč.
Jak už jsme zmiňovali, k přesušeným vlasům může přispívat přemíra proteinu. Při proteinovém přetížení (protein overload) tvoje kadeře budou tuhé (jakoby naškrobené), suché a křehké. Mohou také více padat, být bez lesku a motat se do sebe. 

Je-li vlas poškozený – je povadlý, schlíplý, jemný, slabý. Heslo: pavučina.
K takto poškozeným vlasům mohla přispět i přemíra hydratace. Pokud na sebe během týdne nandaváš příliš mnoho pečujících produktů, používáš výhradně hydratační masky (moisturizing) a vlasy si denně myješ nebo osvěžuješ, aniž bys je nechala proschnout, přichází hydratační únava (v angličtině označovaná jako hydral fatigue). Vlasy jsou zplihlé, tenoučké, vytahují se jakoby donekonečna. Vzor kadeří je daleko rozvolněnější než obvykle a bez ohledu na to, jak moc hydratujeme, zvlhčujeme nebo používáme zábaly, nic nepomáhá.

Hydratační únava je vpodstatě opotřebení vlasových kutikul. Neustále se odchlipují (jak absorbují vodu z hydratačních produktů) a opět stahují (jak vlasy usychají). Toto opakované nafukování a stahování s postupem času vlasy oslabí. Jak vláha stále vstupuje dovnitř vlasů a zase je opouští, kutikuly pracují přesčas.

Potřeba proteinu či hydratace je také v určité souvislosti s tloušťkou našich vlasů. Máte-li jemné vlasy, které pod hydratačními přípravky snadno zplihnou nebo jsou polétavé, pak obecně více potřebují protein, který jim dá stavbu a obnoví tvar vln. Přehnaná hydratace by byla nevhodná. A naopak, jsou-li vaše vlasy silné a drsné, přídavek proteinu by způsobil jejich ještě větší vytuhnutí. Raději jim prospějte hydratací.

Na závěr se ještě pozastavíme u třetího stavebního kamene našich vlasů, kterým jsou vitamíny a minerály. Ty mají oproti vlhkosti a proteinu jedno specifikum. Dostávají se do těla především stravou. Logicky to potom znamená, že by se jejich deficit měl projevit také v dalších částech těla. Pokud jsou vaše vlasy jako roští, ale nehty na nohou a rukou máte dobré a vaše pokožka vypadá zdravě, pak hledejte problém v jednom ze dvou předchozích faktorů.

Fajn. Už vím, co mi schází. Jaké je potom řešení?

1. Mám suché vlasy

Proveď hloubkové čištění svých vlasů, abys odstranila nahromaděný protein. Do doby, než svou dehydrataci dáš dokupy, se také vyhni proteinům ve vlasových přípravcích.

Vyhledávej produkty s panthenolem, glycerinem, medem a oleji. Dělej si zábaly před mytím (pre-poo). Na navlhčené (ne nasáklé) vlasy nanes olej, který uzamkne hydrataci uvnitř. Překryj vlasy igelitem a turbanem nebo čepičkou (pokud máš vlasy s nízkou porézností, měla by být nahřívací). Do zábalu doporučujeme: avokádový olej, ricinový olej nebo provitamin B-5, který zvlhčuje a zlepšuje vzhled a elasticitu vln.

2. Mám poškozené vlasy

Bez proteinu, který dodává vlasu hmotu, budou tvoje vlasy působit zplihle a vlny nedokážou udržet svůj tvar. Ve složení produktů hledej protein, aminokyseliny, keratin a kolagen. Snadnou a efektivní domácí DIY proteinovou péči představuje rýžová voda, kterou si představíme v příštím článku. Zařaď také proteiny do své diety.

Omez množství času, po který jsou tvoje vlasy namočené (například zábaly přes noc). Poté, co smyješ kondicionér, použij leave-in kondicionér, který vlhkost ve vlasech zapečetí. Na pre-poo použij kokosový, olivový nebo avokádový olej, které jsou schopné proniknout až do vlasové kůry, přilnout k proteinovým řetězcům a snížit míru bobtnání vlasové kutikuly. Použij produkty s vyváženým pH, které pomohou uzavřít vlasové kutikuly u vysoce porózních vlasů.

Ujisti se, že tvůj kondicionér obsahuje protein (protein conditioner) a ne hydrataci (moisturizing conditioner), zvlášť pokud stejný produkt používáš měsíce a on prostě nefunguje.

 

Co tvým vlasům schází?

Tak takhle ne, přátelé. Takhle ne.

 

Není protein jako protein

Je dobré vědět, že proteinový kondicionér a proteinová kúra, kterou ti udělají v kadeřnictví, představují úplně jinou úroveň výživy. Plné ošetření u kadeřníka může sice vlasy výborně „nakopnout“, ale měla by sis být jistá, že máš skutečný velký deficit, a neměla bys na ni chodit pravidelně. U proteinového kondicionéru je efekt jemnější a snadno dostaneš vlasy do rovnováhy z pohodlí domova, postupně. 

Kondicionéry s proteinem obvykle mají v názvu některé z těchto klíčových slov:

  • Repair/Repairing Cream
  • Reconstructor
  • Balancing Conditioner
  • Deep Repair Mask

Také typicky obsahují tyto ingredience:

  • Hydrolyzovaný ovesný protein
  • Hydrolyzovaný keratin
  • Hydrolyzovaný hedvábný protein
  • Hydrolyzovaná ovesná mouka
  • Keratin
  • Různé druhy hydrolyzovaného kolagenu
  • Různé druhy hydrolyzovaného sojového proteinu

Totéž se týká také proteinových šampónu a stylingových přípravků, které jsou běžně k sehnání.

Proteinová citlivost

Co ještě dodat na závěr? Některé typy vlasů mohou být na protein citlivé a reagují na něj negativně – ztuhnutím a vysušením. Týká se to především vlasů s nízkou porézností (pokud nevíš, co to poréznost je, přečti si tento článek). Abys předešla tomu, že se tvé oslabené vlasy ještě promění v masku z filmu Sweeney Todd, proveď před aplikací proteinové péče následující test:

Navlhči určitý oddíl vlasů a nanes na ni produkt s obsahem proteinu. Pokud nemáš žádný přípravek, nevadí – poslouží nám i vejce nebo jogurt řeckého typu. Nech oddíl uschnout a následně ho porovnej se zbytkem vlasů. Měl by být viditelně tvrdší. Ale pokud je také extrémně tuhý nebo se začne lámat,  pak máš vlasy citlivé na protein.

Co tvým vlasům schází?

Zpátky před úvodní zrcadlo… Našla jsi odpověď na otázku, co tvým vlasům přesně schází? Bezva. 🙂 Teď je načase se na sebe pořádně usmát a začít s Curly Girl metodou. Pokračuj nahoru do pravého sloupce (na PC), nebo odscroluj dolů (na mobilu) a zapiš se do 8denního kurzu zdarma!

2 thoughts on “Co tvým vlasům schází?”

  1. Obsahuje gél z ľanových semiačok protein? Myslím gél, ktorý si varia len zo semiačok a vody a použivajú namiesto gélu na vlasy. Ďakujem!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

[]