Protein je trochu tajemnou veličinou v péči o vlny a kudrny. Dává tvar, sílu a pružnost. Jenže při chybně zvolené péči může všechno z toho naopak vzít. Náš článek Tě naučí v proteinu „chodit“ a sestavit si individuální scénář, jak s ním zacházet.

 

Protein a kudrnaté vlasy

 

Když jde o protein, jde tak trochu o všechno

Je dobré si připomenout, že protein naše vlasy tvoří. Ve své většině jsou Tvé vlny nebo kudrny vystavěné z keratinu, odolného proteinu, který najdeš i v ptačím peří, kočičích drápech nebo v koňských kopytech. Obsah keratinu ve vlasu dosahuje kolem 90 %, je tedy bez nadsázky jeho hlavním stavebním materiálem (i lešením) v jednom.

Na fotce níže vidíš celou architekturu v praxi – takhle vypadá zdravý vlas s šupinkami (kutikulami) pevně přiléhajícími k povrchu. Šetrné česání, mytí a vlivy okolního prostředí na něm zatím způsobily jen drobná opotřebení. 

Protein a kudrnaté vlasy

 

Problém je, že dokonalá stavba našich vlasů často vezme za své. Kromě toho, že ji nahlodává zub času, mohou vlasy při nešetrném zacházení nebo nevyrovnané výživě svůj stavební materiál doslova poztrácet. A potom může mikroskop ukázat docela jiný pohled, pokud byly například

nešetrně česané a tupírované, 

Protein a kudrnaté vlasy

 

prošly trvalou,

Protein a kudrnaté vlasy

 

žehlila jsi je a přehřátá voda zvnitřku vlasu při tom napnula vlasovou kůru i kutikuly, až praskly,

Protein a kudrnaté vlasy

 

nebo se „jen“ mechanicky opotřebily (česáním, protahováním gumičkou), a z konečků zbývají trčící keratinová vlákna…

 

Dobře, konec strašení. 😱 😉 Důležité je, že jakmile Tvoje vlasy vykazují podobné ztráty a narušení, je to právě protein, který umí chybějící materiál doplnit.

Na levém obrázku vidíš, jak protein (v modré barvě) pomáhá zacelit „díry“ po ulámaných kutikulách vzniklé chemickým barvením. Asi se domyslíš, že jde o vysokoporézní vlasy. Vpravo pak máme nízkoporézní vlasy. Zde protein (opět modrou) chrání povrch vlasu povrchovým filmem. (Nemáš tucha, co to ta poréznost je? Dozvíš se v článku ZDE.) A jak protein na Tvých vlasech drží? – Jednoduše, má jemně pozitivní elektrický náboj, zatímco poškozené části vlasů náboj negativní. Přilne k nim tedy sám od sebe.

Protein a kudrnaté vlasy

 

Hmm… Nemám mikroskop. Jak tedy poznám, že mým vlasům protein schází?

Chybí jim síla, hmota nebo pružnost. Nejčastější varovné signály jsou tedy tyto:

  • Tvoje vlasy ztrácí vlny nebo mají problém je udržet v dalších dnech po mytí.

     

  • Vypadají tenké a poškozené.

     

  • Pokud vlhký vlas natáhneš mezi dvěma prsty, natáhne se, ale nepruží zpátky. (Ovšem protein může scházet i vlasu, který praskne při natažení. Takovému vlasu totiž teoreticky může scházet obojí.)
  • Vlasy, kterým schází protein, zamokra působí řídce – jako nějaká obnošená zteřelá látka. Jako by jich bylo méně než zasucha. Zdravé mokré vlasy vnímáš jako svébytná vlákna a prameny. Ale vlasy s deficitem proteinu jsou jedna pavučinová hmota.

     

  • Jsi ve slepé uličce s hydratací. Už jsi vyzkoušela zábaly i oleje, dodáváš vlasům dostatek kvalitních kondicionérů (bez proteinu), a PŘESTO Tvoje vlasy snadno praskají a zůstávají suché.

     

  • Máš hydratační únavu. Přeháněla jsi to s namáčením vlasů, hojně hydratovala, až se objevilo zplihnutí a krep. Cesta ven vede právě přes dodávku proteinu.
  • Nakonec, jedna logická… Tvým vlasům schází protein, pokud jsi v uplynulých několika měsících nepoužila nic, co by jej obsahovalo. Občas pro vysvětlení všech vlasových záhad stačí mrknout do složení na poličce v koupelně! 😉

Jak poznám, že produkt obsahuje protein?

Ve složení na zadní straně lahvičky bude typicky některá z těchto ingrediencí:

Amino acids
Collagen
Hydrolyzed (oat, rice, wheat, soy,…) protein

Hydrolyzed silk
Keratin
Peptides
etc.

Píšu „typicky“, protože bohužel ne vždy je obsah proteinu v produktu na první pohled patrný. Například maska Mielle Organics s babassu olejem a mátou nemá ve složení žádné z uvedených slov, a přece je to ve skutečnosti proteinová bomba! Výrobce totiž v ingrediencích namísto „Amino acids“ vypsal jednotlivé amino kyseliny. Jiné produkty mohou obsahovat kvasnicový extrakt nebo extrakty ze semen (která jsou vydatným zdrojem proteinu), aniž by slovo „protein“ vůbec padlo. Určitým vodítkem může být to, že v názvu zaznívá slovo „Repair / Repairing“ nebo „Reconstructor“. A pokud chceš mít jistotu, co Tvůj produkt obsahuje, v Kudrnatém eshopu jsme problém vyřešili za Tebe! 😉 Stačí si jednoduše zafiltrovat PRODUKTY S PROTEINEM

nebo PRODUKTY BEZ PROTEINU, a začít vybírat!

 

Které vlasy protein potřebují, a jak často?

Ve skutečnosti protein čas od času potřebují všechny vlasy. Zároveň ale není dobrý nápad mít ho ve všem, co přijde na vlny! Abys snáz poznala, co bude to pravé pro Tebe, pojďme si nyní probrat několik vzorových scénářů…

1. Barvené vlasy  

Adéla si před měsícem nechala odbarvit vlasy. Při tomto zásahu vlasy přišly o vnější ochrannou vrstvu, která zadržuje vlhkost, a ztratily i část proteinu zvnitřku. Mají teď vysokou poréznost a jsou slabé. Podobně na tom budou vlasy chemicky rovnané, vlasy po trvalé nebo vlasy barvené permanentní či polopermanentní barvou.

VERDIKT

Adéliným vlasům prospěje dodávat protein při každém mytí v jednom z produktů. Bude mít tedy například proteinový kondicionér nebo proteinový šampon nebo leave-in (a ostatní produkty budou naopak bez proteinu). Druhá možnost je protein dodávat 1 x týdně v intenzivní masce, a k tomu sem tam při mytí.

Platí to i preventivně. Pokud se chystáš barvit nebo zesvětlovat, chemicky rovnat nebo na trvalou, prospěje vlasům před a po dodat proteinovou péči.

 

2. Poškozené vlasy

Petra sice nikdy nebarvila, zato svoje vlasy často česala zasucha. Jejich konce jsou typicky tenčí než prostředky, mají vyšisovanou barvu. Navíc na vlasy pravidelně používala horký styling (fénování a žehlení). Podobně na tom budou vlasy vyšisované slunkem, suchým větrem nebo namáhané pravidelnou návštěvou bazénu.

VERDIKT

Dávkování bude v tomto případě podobné: Protein dodávat při každém mytí v jednom z produktů, nebo jednou týdně v intenzivní masce. Můžeš si také udělat extra proteinový zábal jenom na zničené konce.

 

3. Jemné vlasy

Protein a kudrnaté vlasy

Markéta má jemné a polétavé vlasy. Účesy moc nedrží tvar, pokud vezme vlas mezi bříška prstů, stěží ho cítí – je jako dětské vlásky. Protein bude potřebovat proto, aby jejím jemným vlasům poskytl oporu a větší objem.

 

VERDIKT

Opět pravidelná dodávka proteinu, při každém mytí, nebo jednou týdně v masce. Je ideální, pokud takové produkty zároveň respektují i potřeby jemných vlasů (neobsahují těžké oleje a másla) jako ty v našem výběru. Jemným vlasům protein bude svědčit i ve stylingových nebo bezoplachových přípravcích, protože je trochu víc natuží.

 

4. Suché vlasy


Pokud tomu Jana dobře rozumí, její vlasy potřebují spíš hydrataci než protein, protože jsou stále suché. Zkouší pravidelné olejové zábaly (kokosový,  slunečnicový, avokádový nebo olivový olej, i na několik hodin denně). Jenomže nijak nezabírají.

VERDIKT

Ačkoli většinou slyšíme něco jiného, protein svým způsobem napomáhá hydrataci vlasů. Tím, že vyplňuje mezery v povrchovém plášti, zpomaluje totiž únik vlhkosti z vlasů a udržuje je tak hezky pružné. Suchost vlasů jako u Jany, kde vlasy nevytvářejí beztvaré roští, může napovídat, že ve skutečnosti potřebují nejprve protein, aby uzavřel jejich poréznost. Pro Janu budou ideální masky, které kombinují protein s hydratací.

Totéž platí u vlasů, které se lámou: Pokud jsi na lámání už bez úspěchu vyzkoušela zábaly a olejové kúry, které nezabraly, je načase zkusit ještě protein. 

 

5. Běžné nízkoporézní vlasy

Vlasy s nízkou porézností a průměrně silné, budou pravděpodobně prospívat, pokud protein dodáš jednou týdně ve formě kondicionéru nebo masky (které zároveň respektují její potřeby). Nízká poréznost občas vykazuje nesnášenlivost k některým druhům proteinu. Možná budeš chvíli hledat, který sedne nejlépe.

 

6. Silné matné vlasy

Lidé se silnějšími vlasy, ale vysokou porézností (vlas je mezi bříšky prstů jasně cítit a může být hrbolatý, vlasy jsou suché a matné), mohou protein používat čas od času. Jednou za týden (pokud se bavíme o „drobných“ proteinech, vysvětlím níže) nebo každé 2-3 týdny.

 

7. Silné lesklé vlasy

Lidé s nízkou porézností a silným průměrem vlasu často zjišťují, že jejich vlasy na hojnou dodávku proteinu reagují negativně. Začnou být naškrobené, suché a zacuchané, nebo naopak zjemnělé a zplihlé. Takové vlasy obvykle protein potřebují pouze jednou za měsíc nebo za dva ve formě proteinového kondicionéru, například když hodně pobýváš venku na slunci nebo si vlasy často máčíš.

 

Jak často, už víš. A teď to nejdůležitější…

Protože není protein jako protein. Podobně jako na stavbě bude rozdíl mezi kamínkem, kterým při zdění podložíš cihlu, a velkou betonovou PZ deskou, ani proteiny nejsou všechny stejné. Liší se molekulární vahou, tedy velikostí svých částic.

Naprostá většina proteinů obsažených v kosmetice jsou proteiny hydrolyzované. Hydrolyzované proteiny nejsou celistvé bílkoviny, jako ty, které známe z potravin. Během procesu hydrolýzy byly roztříštěné na drobnější částice, což je činí pro vlasy daleko stravitelnějšími. Díky tomu dokáží proniknout dovnitř pod kutikuly nebo zacelit místní poškození. To je také důvod, proč v tomhle ohledu naopak moc nefungují „velké“ proteiny z potravin (vejce, jogurt apod.) Ty se usadí na povrchu, dodají vlasům hebkost a lesk. Ale opravovat díry ve vlasech s proteiny z kuchyně bude podobné jako snažit se namísto vypadlé cihly do vzniklé mezery nacpat onu metrovou PZ desku. 🙂

 

Rozdíly mezi jednotlivými proteiny vidíš názorně v následující tabulce, kde jsme jejich velikost vyjádřili čísly (v Daltonech):

Drobné proteiny

Amino kyseliny méně než 200
Hedvábný protein 300–1000
Keratin 300–3000
Keratin v lidském vlasu 400 Daltonů

Střední proteiny
Hydrolyzovaný pšeničný protein 1000–1500
Hydrolyzovaný amarantový protein 1500 
Hydrolyzovaný kukuřičný protein 1000
Hydrolyzovaný  sójový protein 1000
Hydrolyzovaný mléčný protein 1000
Hydrolyzovaný ovesný protein 1000
Hydrolyzovaný rýžový protein 1000–3000
Kolagen 1000–10 000 (podle výrobce)
Hydrolyzovaný mandlový protein 3000 Daltonů

Velké proteiny
Želatina 60 000–200 000 (podle zdroje)
Hydrolyzovaný jojobový protein 180 000–240 000
Hydrolyzovaný quinoový protein až 200 000 Daltonů

 

Jak vybrat ten pravý proteinový produkt?

Rozhodni se, jak často a v jakém přípravku budeš protein dodávat, podle našeho přehledu výše. Potom vyjdi z velikosti. Čím menší zkušenost s proteinem máš a čím častěji ho chceš používat, tím jemnější typ proteinu vyber do začátku. A přidávat můžeš vždycky. 😉

 

1. Drobné proteiny

(amino kyseliny, peptidy, keratin a hedvábný protein) sednou většině vlasů – jemným, středním i silným, a vysoko, středně i nízkoporézním. Pokud chceš ale vidět skutečný rozdíl, musí být přísun pravidelný. Tyto proteiny pronikají dovnitř vlasové dřeně, kde především napomáhají hydrataci.

Produkty s drobnými proteiny:

Kondicionér Shea Moisture Curl & Shine s kokosem a ibiškem

obsahuje menší množství hedvábného proteinu a je tak vhodný i pro vlasy, které s proteinem začínají (nebo se ho bojí). Ostatní ingredience jako máslo z mangových pecek, extrakt z aloe a směs certifikovaných organických olejů zajišťují, že se nevychýlí rovnováha hydratace. Podobné účinky, včetně hedvábného proteinu najdeš také u šamponu na podporu kudrn nebo stylingového mléka ze stejné řady.

 

Detail kondicionéru na Kudrnatém eshopu>>

 

 

Cantu Deep Treatment Masque

Hloubková maska Cantu Deep Treatment

obsahuje hedvábný protein a menší množství amino kyselin. Složení je jinak nadupané oleji – avokádový, mandlový, jojobový, z hroznových semínek, olivový, arganový, neemový… Tvé vlasy dostanou poctivou dávku proteinů i hydratace.

 

Detail masky na Kudrnatém eshopu>>

 

 

 

 

 

Cantu Coconut Curling Cream

S proteinem ale můžeš experimentovat i při stylingu. Oblíbený Cantu Coconut Curling Cream opět obsahuje hedvábí a aminokyseliny, plus bohatou směs olejů.

 

Detail krému na Kudrnatém eshopu>>

 

 

 

2. Střední proteiny

(hydrolyzovaný pšeničný, ovesný, kukuřičný, sójový a další rostlinné a zeleninové proteiny) Nejvíce je potřebují vlasy s vysokou porézností, jemné, poškozené nebo chemicky barvené. U silných nebo nízkoporézních vlasů doporučujeme jen zřídkavé užívání. Střední proteiny jsou ideální na dostavbu chybějícího materiálu

Produkty se středními proteiny:

 

Kondicionér Giovanni Smooth As Silk má střední obsah hydrolyzovaného sójového proteinu a prospěje tak především vysoko nebo středněporézním vlasům. Jeho nezastupitelnou část (a to, co v něm voní) ale zastupují bylinky – heřmánek, valencijský pomeranč, citronová tráva, echinacea, ginkgo biloba, levandule, rozmarýn a vrbová kůra.

 

Detail kondicionéru na Kudrnatém eshopu>>

 

 

 

Šampon Shea Moisture Strenghten & Restore je proteinová bomba, která zachrání každý poškozený chemlon. 🙂 Obsahuje hydrolyzovaný rýžový protein, zeleninový protein a keratin. Nicméně to, co tomuhle temně černému šamponu dává jeho skutečnou osobitost, je kořenitá vůně jamajského ricinu. Podobně je na tom s účinky (i vůní) celá řada, včetně kondicionéru, záchranné masky nebo velmi oblíbeného leave-inu.

Detail šamponu na Kudrnatém eshopu>>

 

 

 

Shea Moisture Fruit Fusion Weightless Crème Rinse ConditionerKondicionér Shea Moisture Weightless s obsahem hydrolyzovaného rýžového proteinu je (podobně jako celá řada) dimenzovaný na jemné vlasy, kterým dodá potřebnou dávku proteinu a přitom je nezatíží.

Detail kondicionéru na Kudrnatém eshopu>>

 

 

 

Maska Shea Moisture Intensive Hydration s manukovým medem je v první řadě silně hydratační. O to se v ní starají bambucké máslo, med, olej z afrického stromu mafura nebo baobabových semen. Obsahuje ale také hydrolyzovaný rýžový protein. Je tedy dobrou volbou pro vlasy, které zůstávají suché navzdory olejovým maskám.

Detail masky na Kudrnatém eshopu>>

 

3. Velké proteiny

Proteiny s robustními částicemi v produktech moc nenajdeš. Tuto kategorii reprezentují domácí kúry jako je populární rýžová voda, pivní nebo želatinový zábal. Protein v těchto případech vytvoří film na vlasech, které budou jemnější a lesklejší. Nezafunguje však na potřebnou dostavbu chybějících částic a vlasy s nižší porézností mohou velké proteiny naopak ucpat. Pokud domácí proteinovou kúru děláš poprvé, vyzkoušej nejdřív reakci na skrytém prameni vlasů. A zde návody:

Rýžová voda

1/2 hrnku rýže (bílá nebo celozrnná)
2 hrnky vody

Propláchnout rýži od průmyslových nečistot a na 30 minut zalít při pokojové teplotě v uzavřené nádobě, občas protřepat. Hotová voda je mléčně zakalená. Ještě účinnější je varianta fermentovaná: kdy výluh necháš na 24 hodin v uzavřené nádobě kvasit (stále při pokojové teplotě). Pak slít a uložit do lednice. (Fermentovanou variantu je lepší při použití ředit, je dost účinná).

Hotový roztok nalej buďto do rozprasovace a postříkej pramen po prameni, nebo do lahvičky s aplikátorem, nanes na pokožku hlavy a vmasíruj. Napoprvé nech působit 20 minut, pak opláchni.

 

Želatinový zábal

Pytlík želatiny, pár lžic horké vody, rozmíchat, přidat 5–6 kapek jablečného octa (ne moc!), pak do toho kydnout štědré množství kondicinéru a utíkat to zatřít do vlasů, než to ztuhne. (Nelekej se, ve vlasech je to jak malta 😉 . Nechat hodinu, teple zabalit. Pak vypláchnout a udělat cowashing něčím bezproteinovým.

 

Vyrábíš si domácí kosmetiku?

Občas na internetu narážím na recepty s vysokou dávkou proteinu a zároveň na jejich uživatelky, které o tom nic netuší. U mycích i bezoplachových produktů dává viditelný výsledek už protein o koncentraci 0.5 až 1 %. Rozmezí 2–4% znamená silnější přípravek, který bude sedět jemným vlasům, ale může mít nežádoucí dopad u vlasů silných. Obsah proteinu nad 5 % je už silnou proteinovou péčí. Některé recepty také předpokládají, že je proteinová ingredience naředěná, tak pozor na to. 😉 

 

Když už máš protein na poličce, mysli na správnou aplikaci

Protein vlasy posílí a natuží. Pokud dáváš proteinovou masku nebo zábal, dost možná budeš potřebovat i něco, co vlasy zase zjemní. Když to neuděláš, můžeš totiž skončit s naškrobenými vlasy, o kterých se mylně domníváš, že protein nesnášejí (ačkoli chtěly jen trochu rovnováhy). Běžná praxe proto je po proteinovém zábalu (který důkladně vypláchneš) dát hydratační kondicionér (nebo leave-in), který prolneš všude do vlasů a necháš působit až 15 minut. Nebo můžeš vlasům dopřát olejový zábal, smýt a pak následovat proteinovým zábalem. Hotové masky už na tohle často myslí a spájí v sobě protein i hydrataci.

Intenzitu proteinové péče můžeš také ovlivnit aplikací. Pokud chceš, aby se na vlasy navázalo více proteinu, nechej produkt ve vlasech déle (nepřekračuj instrukce) nebo použij při zábalu teplo, čímž povzbudíš vlasy, aby jemně nabobtnaly. Zlepší se tak napojení proteinu k vlasům a rozšíří pole, kde protein může působit. Péče bude intenzivnější.

Naopak nech proteinový produkt ve vlasech kratší dobu nebo nenahřívej, pokud má být péče jemná – když máš silné vlasy, nebo protein užíváš často, nebo máš nižší poréznost.

 

P. S. Když protein neschází…

Řekli jsme si, že prospívá všem typům vlasů, a v celém článku ho chválili. Přesto mohou nastat situace, kdy se z vítaného pomocníka stane spíš nechtěný záškodník. Jak poznáš, že proteinová péče Tvým vlasům nesedí?

Vlasy nejčastěji začnou být tuhé, naškrobené, jsou křehké a šustí. Jsou suché a chemlonovité – mají větší objem než obvykle. Vypadají zhruba takhle:

Protein a kudrnaté vlasy

 

Podmínkou pochopitelně je, že některý z Tvých produktů (nebo klidně všechny) obsahoval protein.

Vypadají Tvé vlasy po použití proteinu podobně?

Nemusí to ještě nutně znamenat, že jim protein nesvědčí! Nejprve se pokus o vyrovnávací hydratační zábal, o kterém jsme mluvili výše. Pokud hrubý pocit z vlasů ani s ním nezmizel, je několik možných vysvětlení:

  1. Protein byl ve vlasech moc dlouho Při prvním použití produktu se vždycky drž instrukcí k užití. Zvlášť se to týká doporučené délky u masek (která typicky bývá 15–20 minut). Pokud to „přetáhneš“, může to na vlasy být moc.
  2. Tvoje vlasy momentálně protein nepotřebovaly – Pozor na zmíněný nešvar mít ho v každém produktu a při každém mytí. Bude to asi chtít řidší intervaly.
  3. Vybrala sis nevhodný druh proteinu pro své vlasy – Příště vyzkoušej jiný druh nebo protein menších částic.
  4. Protein byl moc koncentrovaný – Můžeš zkusit produkt, který máš, příště naředit s vodou nebo s bezproteinovým kondicionérem.

Když ani po úpravách výše a hydratačních zábalech problém nezmizel:

5. Máš citlivost na protein – proteinové citlivosti se budeme více věnovat v samostatném článku, který vyjde v červenci.

6. Máš vlasy předávkované proteinem (takzvaný proteinový šok) – Občas se na mne obracejí lidé, kteří mají vlasy doslova ucpané středními obilnými proteiny. Typicky se to stává, pokud člověk používal některou z běžným drogerkových řad (Gliss Kur, Elséve apod.), kam výrobci protein rádi dávají, protože vlasy pak působí pevnější a lesklejší. V dlouhodobém horizontu a bez potřebné diverzity ale protein nadělá jen neplechu.

Předávkování proteinem je stav, jehož léčba zabere nějaký čas. Na to už se ale podíváme v onom zmiňovaném článku, který vyjde v červenci. 

 

Náš proteinový přehled končí.

Věřím, že sis v něm našla svůj vlastní scénář a na rovnováhu proteinu odteď nebudeš zapomínat. Ale kdyby přecejen zůstaly nějaké nejasnosti, můžeš se mne zeptat v komentářích. 🙂 Ať se vlasy vlní!

Karolina

 

p. s. Zajímá Tě Curly Girl metoda víc, než je zdrávo? Pak se Ti jistě bude hodit i kniha Curly Girl metoda od A do Z, která se zde objeví již BRZY!

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *